Όπως την εποχή του Μότσαρτ

Κατά την περίοδο του Πάσχα η Καμεράτα, ως ορχήστρα οργάνων εποχής, υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του Γιώργου Πέτρου, έδωσε δύο εξαιρετικές συναυλίες. Στις 5/4/2011, ενισχυμένη με συμμετοχές πνευστών και κρουστών, και με την παρουσία δύο σολίστ, παρουσίασε στο «Ωνάσειο» μια άκρως ενδιαφέρουσα βραδιά έργων Μότσαρτ, που λειτούργησε ως μοναδική εμπειρία εμβάθυνσης της γνωριμίας μας με τα ευρύτερα συμφραζόμενα της μουσικής.

Υστερα από την προσθήκη ανακλαστικών επιφανειών στη σκηνή, η ηχητική ανταπόκριση της αίθουσας στα όργανα εποχής είναι πλέον ιδανική.

Το πρόγραμμα αναπαρήγαγε κατ' αναλογίαν την ιστορική συναυλία-κλειδί, που είχε διοργανώσει ο ίδιος ο Μότσαρτ στη Βιέννη τον Μάρτιο του 1783. Αναβιώνοντας ακροαματικές συνήθειες της εποχής, ξεκίνησε με τα δύο πρώτα μέρη μιας Συμφωνίας -εν προκειμένω της 29ης- και ακολούθησαν μια σερενάτα, δύο κοντσέρτα, μια άρια κοντσέρτου για υψίφωνο και η ακρόαση ολοκληρώθηκε με το υπόλοιπο της «Συμφωνίας αρ. 29».

Οπως πάντα ο Πέτρου διηύθυνε με νεύρο, ακρίβεια και ρυθμικό σφρίγος καθώς επίσης με αίσθηση του συντακτικού και του ύφους της μουσικής. Επίσης εμπλούτισε ισορροπημένα το ακρόαμα με απροσδόκητους, καλόγουστους ορχηστρικούς μανιερισμούς και εύστοχες σολιστικές διανθίσεις· οι παρεμβολές παραγράφων με αθλητικά δεξιοτεχνικά σόλι από τα κρουστά και το βιολί στη «Νυχτερινή σερενάτα» προσέδωσαν στο ακρόαμα διάσταση αναψυκτικής ελαφράδας.

Ο Αναστάσιος Πάππας ερμήνευσε το «Κοντσέρτο για φορτεπιάνο αρ.11» σε ακριβές αντίγραφο οργάνου της εποχής του Μότσαρτ. Ο ξηρός, αδύναμος ήχος τού δίχως ποδόπληκτρο οργάνου και το διακριτικό σαν-σε-τσέμπαλο παίξιμο του σολίστα έδεσαν αβίαστα με την ορχήστρα φωτίζοντας αποκαλυπτικά τη γραφή αμφοτέρων. Ο Σέρτζιου Ναστάζα, εξάρχων του συνόλου, ανέλαβε το σόλο στη «Νυχτερινή σερενάτα» και ερμήνευσε με οίστρο το «Κοντσέρτο για βιολί αρ. 4». Στοχεύοντας στη διέγερση της απόλαυσης μέσω μέγιστων εναλλαγών, το αβίαστο, τεχνικά άρτιο παίξιμό του διακυμάνθηκε συνειδητά μεταξύ αιχμηρών, ρυθμικά τονισμένων διατυπώσεων και άλλων, λυρικών και μελωδικών, όπου κυριαρχούσαν μαλακές καμπύλες φραστικής και πτητικός ήχος.

Σε αμφότερα τα κοντσέρτα, τα ανεπτυγμένα, ευρηματικά παιγνιώδη μέρη ελεύθερης δεξιοτεχνίας ξάφνιασαν ευχάριστα ελαφρύνοντας τη διάθεση. Την ιστορική «βραδιά ποικιλιών» συμπλήρωσε η άρια κοντσέρτου «Αχ! Το είχα προβλέψει», θεατρικά τραγουδισμένη από την υψίφωνο Ελενα Κελεσίδη. Μια συναυλία πραγματικά ευρωπαϊκού επιπέδου που δείχνει το δρόμο για πολύ περισσότερα!

Η ρωμαϊκή «Ανάσταση» του Χέντελ


Στις 17/4/2011, στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του ΟΜΜΑ, το ίδιο σύνολο υπό τον Πέτρου, ομοίως ενισχυμένο με συμμετοχές πνευστών και κρουστών, παρουσίασε το ορατόριο του Χέντελ «Η Ανάσταση» (Ρώμη, 1708). Πρόκειται για έργο στο οποίο ο ταλαντούχος 25χρονος συνθέτης από τη Γερμανία εκθέτει τα αφομοιωμένα διδάγματα από τη βαρύνουσα συνάντησή του με τους κορυφαίους του ιταλικού μπαρόκ της εποχής. Οπως ήταν αναμενόμενο, η ηχητική ανταπόκριση της αίθουσας «Χρήστος Λαμπράκης» δεν ευνόησε τον ιδιαίτερο ήχο των οργάνων εποχής, ούτε υποστήριξε λειτουργικά τις υψηλές ταχύτητες της διεύθυνσής τους από τον Πέτρου.

Ομως απολαύσαμε την παρουσίαση ανεπιφύλακτα, εκτιμώντας απολύτως την προσφορά ενός σπάνιου έργο του απαιτητικότατου ιταλικού μπαρόκ, επακριβώς ταιριαστού στο Πάσχα (επιτέλους όχι ένα ακόμη «Ρέκβιεμ»!), ερμηνευμένου με την τελευταία λέξη της ιστορικής ερμηνευτικής.

Δομημένο με έντονη θεατρικότητα, το ορατόριο αυτό -υπερπολυτελής, ύστερη ανάπτυξη του μεσαιωνικού εκκλησιαστικού δρώμενου "Visitatio sepulchri" (Επίσκεψη στον Τάφο) - προβλέπει έξι σολίστες, που αποδίδουν άριες, διαλογικά ντουέτα και σύνολα. Τους βιβλικούς «ρόλους» ανέλαβαν οι υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη (Αγγελος), η μεσόφωνος Μαίρη-Ελεν Νέζη (Μαγδαληνή), η μεσόφωνος Ρουξάντρα Ντονόζε (Μαρία του Κλωπά), ο τενόρος Τζέρεμι Οβεντεν (Ευαγγελιστής) και ο μπάσος Βίτο Πριάντε (Εωσφόρος).

Με εξαίρεση την αισθητά υποτονική δυναμική της Ντονόζε, οι επιδόσεις τους υπήρξαν μουσικά θαυμάσιες, δοσμένες καλαίσθητα, με αβίαστες, ασφαλείς δόσεις δεξιοτεχνίας και επιπλέον φορτισμένες με ταιριαστές, ισορροπημένες δόσεις στιλιζαρισμένης θεατρικότητας. Σαν το ψάρι στο νερό, ο έμπειρος μπαροκίστας αρχιμουσικός διέπλασε με ασφαλές χέρι μια ερμηνεία παλλόμενη από μουσικότητα, θεατρική ζωντάνια και λυρισμό. Το ακρόαμα συνόδευσε απ' αρχής μέχρι τέλους εικαστικό θέαμα του Γιώργου Τέλλου.

Αριστα υλοποιημένη μέσω σύγχρονης τεχνολογίας βιντεοπροβολών υψηλής ακρίβειας και ταυτόχρονα συμβατή με τη διακοσμητική, θεατρικά εξωστρεφή διάσταση της μουσικής, η πρότασή του ανέπτυξε ευπρόσδεκτο, λειτουργικά ισορροπημένο διάλογο με το ακρόαμα. *

Πηγή: Ελευθεροτυπία


Newsletter

Σεμινάρια - Ομιλίες

 

“Συλλογικό Ασυνείδητο & Carl Jung” 

Σεμινάριο Ψυχολογίας
Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου
8.00μμ - 9.00μμ
Ελεύθερη είσοδος
Παύλου Μελά 18 με Τσιμισκή
1ος όροφος
Τηλ. 2310 285 020
Περισσότερα

Free Press

Βιόρυθμοι

Υπολογίστε τώρα τους βιόρυθμούς σας και
ρυθμίστε ανάλογα την ημέρα σας!